Udda personal, gäster och klagomål!

En trend som verkar vara på frammarsch är att hotell anställer personal för väldigt specifika önskemål. På Ritz-Carlton i New Orleans finns till exempel en ”återhämtningsbutler” som tar särskild hand om bakfulla gäster och på Rosewoods hotels jobbar det ”parfymbutlers” som dygnet rung är standby för att kunna erbjuda gäserna en skvätt parfym! Och kedjan Westin hotels erbjuder alla sina gäster som bokar deras maratonpaket att få hjälp av deras löparexpert inför ett maraton. Sen har vi lite annan udda hotellpersonal…. Robotar! I temaparken Huis Ten Bosch i södra Japan möts man av tre robotar som ska checka in och ut gäster på det nya 72-rumshotellet, minst en ska servera kaffe och sköta andra sysslor och ytterligare robotar ska ta hand om städningen. Anledningen är i första hand att man vill hålla nere personalkostnaderna för att kunna hålla låga rumspriser. Dessutom ska hoellet drivas av förnybar energi som ytterligare ska pressa kostnaderna, Hotellet öppnar i juli men det finns fortfarande stora planer på en global expansion. inom tio år vill bolaget öppna 1000 robothotell, främst i utvecklingsländer, det skriver Travel News och hänvisar till den japanska nyhetssajten nikkei.com. 

Robot på språng!

Men det är inte bara personalen som är speciell och udda….. även hotellgästerna är ett kravfullt släkte! De flesta som beställer rumservice nöjer sig med en maträtt, en kopp te om kvällen eller kanske lite extra tidningar. Enligt resesöksajten Skyscanners frågat servicepersonal i 49 länder om de mest ovanliga förfrågningarna vittnar man om betydligt mer ovanliga önskemål. 
Här kommer några:
* Ett badkar fyllt med honung – åh, så sött!
* Getbjällror på rummet – Öhhh…..
* En död mus till rummet – Uuuurk!
* Sexton kuddar – prinsessan på ärten kanske….
* 15 gurkor – varje dag! – Hmmmm……
* Kycklinglår – men endast de högra låren…. – jaha, undrar vad skillnaden är på de vänstra o högra??
* Ett glas vatten varje timme – hela natten… suck!
* Mineralvatten I toastolen – jösses! 

Hmmm, e det bara högerlår tro????

En del gäster är ju såklart inte nöjda utan klagar också, och ibland är självklart klagomålen befogade. Men långt ifrån alltid! Hör här:
* Lakanen är för vita (Hmmm, undrar om dom bländade då….)
* Havet för blått (Känns som havet oftast är blått….)
* Glassen för kall (Konstigt med kall glass….)
* Kyparen för snygg (Haha, väl bättre på det hållet i alla fall!)
* Inget kött på den vegetariska menyn (Lustigt ju….)
* Gästens hund var missnöjd med vistelsen så gästen ville ha pengarna tillbaka! (Stackars lilla vovve)


Undrar om det var denna kyparen som var för snygg???

Ja, det var dagens reseinformation (om den är speciellt viktig eller inte att veta kan ju såklart diskuteras men lite onödigt vetande kan ju vara lite kul i alla fall! ) 

Relaterat

10 dagar

Langkawi 2011
”Dear past, thanks for all the lessons! Dear future, I´m ready!”
Chiao!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.