Fortsättning i Kuala Lumpur

Upp och hoppa (lite trötta dock….) och så lite frulle innan vi styrde kosan -med taxi faktiskt idag – mot ambassaden för att hämta upp mitt pass/visum. Inte jättemycket folk direkt så det gick snabbt och smidigt. Och ja, jag fick ett tremånaders turistvisa som jag sökte (60+30 dagars) så att vi klarar oss denna gången i alla fall. Sen tog vi oss till Chinatown med tunnelbana/monorailen och traskade runt en liten stund innan vi hittade vad vi sökte! En trevlig liten restaurang/bar i reggaestil där vi stannade och käkade sist vi var här och där vi visste vi kunde få en go dricka (läs: öl….)……

Strosardag på stan

Efter lite lunch och go öl tog vi oss till Central Market  som är en gammal byggnad med massor av små butiker där man kan handla allt möjligt väldigt billigt! Vi avnjöt där en riktigt härlig fotmassage på ett jättefint SPA som ligger på andra våningen. Riktigt bra och supermysigt, så det rekommenderas absolut om man är i krokarna! Begav oss sen vidare mot KL Tower men fick ju såklart ha ett vätskestopp på Hard Rock Cafe som vi traskade förbi… Där hade dom presskonferens för nån kändis som skulle släppa en skiva men vi kunde ändå få lite dryck och passade på att ta ett par parti kort.

Hard Rock, SPA och KLCC

Fortsatte sen till KL Tower och deras Afternoon tea i restaurangen Atmosphere 360 som ligger på 282 m höjd! Och roterar!! Klart värt pengarna!! Kostade 62 ringit (ca 125 kr/person) och då ingick mat, kaffe/te, tillträde till observationsdäcket och inträde till akvariet på bottenplan. Så där hade vi allt en mysig stund, synd dock att det var så mulet men lite kunde man se ändå.

KL Tower
KL Tower och Atmosphere 360

Mätta och belåtna skulle vi ta oss vidare till en annan skybar för en liten kvällsdrink. Men jösses vad svårt det var att hitta rätt! Det där med kartor är inte helt enkelt…. Efter lång tids letande och frågande var vi till slut tvugna att slå oss ner på ett ställe så vi kunde få wifi och där leta upp rätt adress…. Och så småningom hittade vi äntligen rätt! Tog oss upp i vinbaren Claret i Troikaskydining som består av tre restauranger, vinbar och typ vinkällare. Tyvärr så var man tvungen att ha bokat bord för att kunna sitta ute så det var lite synd…. men nu har vi varit där. Vars en drink blev det i alla fall innan vi tog oss tillbaka till hotellet.

Claret Winebar
Claret Winebar, Troikaskydining

Sista dagen i KL stannade vi kvar på hotellet och kunde utnyttja vårt ”late check-out” som ingick i vårt rum. Perfekt att kunna checka ut kl 15 då det var vid den tiden vi skulle åka till flygplatsen. En stadig frukost och sen begav vi oss upp på taket och poolen! Strålande solsken och riktigt härligt! Och vilken utsikt! Bara älskar det!

Poolhäng sista dagen i KL
Lite egobilder!

Tog taxi ut till flygplatsen (som för övrigt e väldigt billigt i Malaysia!) i god tid så vi inte skulle bli fast i trafiken. Väl incheckade gick vi igenom securityn och letade sen upp ett ställe där vi kunde käka lite och fördriva tiden …. hade typ en och en halv timme kvar innan planet skulle gå. Käkade och gick sen ut till gaten…. och jaha, flyget försenat! Åhhh, dryyyygt! ca 1,5 timme! Bläääää! Inte världens roligaste att sitta ute vid gaten där man nästan inte kunde köpa nånting mer än lite kaffe (som smakade mindre gott!)! När 1,5 timme gått hade vi ännu inte kommit på planet fick vi besked på ytterligare försening….. Jaha, ut genom securityn igen så vi kunde ta oss till en restaurang och åtminstone ta en öl. Långa avstånd gjorde att vi fick åka en sån där liten flygplatsbil! Det var ju en bra service i alla fall! Bort till samma bar (fanns typ en på hela flygplatsen efter man gått igenom securityn) och tog en öl. Tillbaka till gaten och en stund senare ytterligare besked på försening! Faaasen då! Ut igen genom securityn, hoppa på bilen och bort till baren! En whisky på det – som var billigare än ölen – och sen tillbaka till gaten igen…  Nästan 6 timmar försenade lyfte vi äntligen! Väl på Phuket fick vi tagit en taxi (vår bil hade vi fått ringa 3 gånger och ändrat tid vi skulle landa och såklart hade han ju sen fått en körning på annat håll…) och närmare kl 2 på natten var vi äntligen hemma! Helt slut dök vi ner i sängen och somnade på två röda!

”Sometimes you will never know

the true value of a moment,

until it becomes a memory”

Sawadee!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.